Większość Ukraińców mieszkających w Polsce (59%) wiąże swoją przyszłość z naszym krajem. Trzy czwarte ma stałą pracę, co trzeci pracuje w swoim zawodzie. Niemal wszyscy korzystają z usług operatorów komórkowych, a dwie trzecie posiada rachunek bankowy. Prawie połowa planuje kupić w Polsce nieruchomość. Zakupy spożywcze – podobnie jak Polacy ? najczęściej robią w dyskontach. Większość z nich śledzi na bieżąco informacje o naszym kraju i korzysta z popularnych polskich mediów – wynika z badań ARC Rynek i Opinia.

Ukraińcy stanowią coraz pokaźniejszą część naszego społeczeństwa i tym samym stają się ważna grupą konsumencką. Obecnie szacuje się, że w Polsce pracuje około miliona Ukraińców. Główne motywatory przyjazdu do Polski związane są z finansami: lepsze warunki życia i wyższe zarobki w Polsce oraz bezrobocie na Ukrainie.
82% Ukraińców przebywających w Polsce pracuje. 75% spośród nich ma stałą pracę, a 33% pracuje zgodnie z wyuczonym zawodem. Rozproszenie pracowników ukraińskich po branżach jest dosyć wysokie – największa część z nich (26%) pracuje w branży przemysłowej, na kolejnych miejscach są branże: budowlano-remontowa oraz hotelarsko-gastronomiczna (po 15%).
Niemal trzy czwarte Ukraińców pracujących w Polsce (72%) oszczędza część zarabianej kwoty, a blisko połowa (45%) wspiera finansowo rodzinę na Ukrainie. Aż 47% badanych otrzymuje wynagrodzenie w gotówce. Tylko co trzeci respondent (30%) wpłaca zarabiane pieniądze do banku, a 67% przechowuje gotówkę w domu.

Po zakupy spożywcze Ukraińcy idą najczęściej do dyskontów (52%) oraz hiper- i supermarketów (38%). Głównymi czynnikami wpływającymi na wybór miejsca zakupu są: niskie ceny, częste promocje, bliskość miejsca zamieszkania oraz szerokość asortymentu/ oferty produktowej. Średnie miesięczne wydatki na żywność wynoszą blisko 473 zł.
Stosunkowo duża grupa Ukraińców dokonuje również zakupu sprzętu w Polsce, w szczególności małego sprzętu AGD.
Konto bankowe w Polsce posiada 68% badanych. Najczęstszym powodem założenia konta w Polsce jest chęć posiadania karty płatniczej. Poza kartą bankomatową badani rzadziej korzystają z innych produktów bankowych. Przy wyborze banku najczęściej kierują się opiniami znajomych. W przypadku dodatkowych pytań na temat obsługi konta Ukraińcy nieco częściej wybierają osobisty kontakt z pracownikiem banku niż samodzielne poszukiwanie informacji w Internecie. Najmniej popularnym źródłem kontaktu jest infolinia. Wśród badanych istnieje dość duże zapotrzebowanie na obsługę w języku ukraińskim lub rosyjskim w poszczególnych kanałach.
Niemal wszyscy badani (93%) posiadają telefon komórkowy. 92% badanych korzysta z usług polskiego operatora. Czynnikami w największym stopniu wpływającymi na wybór operatora są: oferta cenowa oraz rekomendacja znajomych. Ukraińcy o ofercie polskich operatorów dowiadują się przede wszystkim od swoich rodaków, jednak informacje na temat oferty im dedykowanej docierają do nich również często z reklam. Spośród czterech największych polskich operatorów, to Play ma wśród badanych zdecydowanie najlepszy wizerunek i jest to najczęściej rozważana sieć.

Więcej informacji w pełnym raporcie z badań na stronie ARC Rynek i Opinia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *