Międzynarodowa firma doradcza OC&C Strategy Consultants opublikowała najnowszy ranking największych firm konsumenckich na świecie. Jest to już 17 edycja raportu FMCG Global 50. Poza zestawieniem listy największych globalnych graczy FMCG raport opracowany przez OC&C opisuje najbardziej aktualne zjawiska biznesowe na światowych rynkach konsumenckich oraz definiuje czynniki sukcesu liderów rankingu.

  • Najlepsi z największych – kto znalazł się na podium?

.W czołówce największych firm FMCG na świecie znalazły się:

  • UNILEVER
  • AB INBEV
  • JBS
  • TYSON FOODS
  • BRITISH AMERICAN TOBACCO P.L.C
  • COCA-COLA COMPANY
  • L’OREAL

Tak naprawdę sam skład listy rankingu FMCG Global 50 niewiele się zmienił w porównaniu z rokiem poprzednim. Brazil Foods wypadło z rankingu przesuwając się z 47 na 53 pozycję ze względu na 3% spadek sprzedaży po przeniesieniu waluty do USD. Tym samym do elitarnej grupy największych graczy FMCG na świecie weszła chińska firma alkoholowa – Kweichou Moutai, która awansowała na 46 pozycję z 58 w 2017 roku, dzięki organicznemu wzrostowi cen (organic price mix growth). W sumie tylko 5 firm doświadczyło zmian w rankingu więcej niż o 3 miejsca. Wśród firm zmieniających swoją pozycję na liście FMCG Global 50 można zauważyć silną dynamikę w sektorze kosmetycznym (np. Estee Lauder i Shiseido) oraz wśród chińskich firm (np. Yili, Mengniu i Kweichou Moutai).

  • Rok 2018 z rekordowymi zyskami dla globalnych graczy FMCG!

Firmy z najnowszego rankingu FMCG Global 50 odnotowały zdecydowany wzrost organiczny oraz wypracowały wyższe zyski. Wzrost organiczny światowych gigantów FMCG, wypracowany dzięki wzrostom wolumenu wyniósł 3,2% w porównaniu z rokiem 2017. Mimo spowolnienia samego tempa wzrostu (3,4% w porównaniu do 5,7% w ubiegłym roku) to jednak marże wzrosły średnio o 0,4% do poziomu 18,2%. Wynik ten stanowi zdecydowany rekord dla wszystkich poprzednich edycji raportu. Wzrost marży netto wynika zarówno z poprawy marży brutto, jak również z ograniczenia kosztów operacyjnych średnio o 0,2%. Okazuje się, że mimo trudnych warunków biznesowych związanych z zmieniającymi się dynamicznie rynkami konsumenckimi, rosnącą konkurencją i presją ze strony inwestorów największym firmom FMCG udaje się wciąż odnosić wyraźne sukcesy!

Zdecydowanym liderem pod względem wzrostu marży okazała się branża tytoniowa – wzrost marży brutto o 1,7% i obniżeni kosztów operacyjnych o 0,5%. Równie dobrze w tym obszarze radzą sobie firmy alkoholowe (Bear & Spirits) oraz spożywcze (Food & Drinks), które również odnotowały wzrost marży netto, ale głównie z powodu obniżenia kosztów operacyjnych. Jedynym tak naprawdę sektorem w całym rankingu FMCG Global 50 za rok 2018, w którym marże spadły (spadek marży netto o 0,8%) okazały się firmy sprzedające artykuły gospodarstwa domowego oraz środki higieny osobistej (Household & Personal Care).

  • Chińscy gracze z roku na rok silniejsi na globalnym rynku FMCG!

Patrząc na listę FMCG Global 50 w dłuższej perspektywie czasu widać wyraźnie wzrost znaczenia firm z Azji na globalnym rynku FMCG. Tylko w ciągu ostatnich 10 lat liczba firm z Azji obecnych w rankingu FMCG Global 50 niemalże się podwoiła z 7 podmiotów w 2008 roku do 13 w 2018 roku, stanowiąc jednocześnie 15% całkowitej sprzedaży wszystkich 50 firm zgromadzonych w rankingu. Głównym motorem zjawiska wzmocnienia znaczenia Azji w rankingu jest wzrost firm z Chin (od zera do 5 firm na liście w ciągu ostatnich 10 lat). Firmy chińskie są szczególnie dostrzegalne w sektorach żywności i napojów – 4 na 5 chińskich firm w rankingu. Co więcej, wyniki pierwszego kwartału 2019 roku pokazują, że tempo wzrostu chińskich firm utrzymuje się, co pozwala spodziewać się dalszych wzrostów w kolejnych edycjach FMCG Global 50.

  • Prawdziwe Gwiazdy rankingu FMCG Global 50

Wśród wszystkich rosnących firm w rankingu FMCG Global 50 pięć z nich szczególnie wyróżnia się na tle pozostałych. Dwie firmy kosmetyczne – Estee Lauder oraz Shiseido skutecznie wykorzystały dynamiczny rozwój w branży, napędzając silniej swój globalny wzrost dużymi inwestycjami w e-commerce. Yili i Moutai – wschodzący chińscy giganci, odnotowujący wzrost odpowiednio o 18% i 25% oraz Coca-Cola, reprezentująca z kolei grupę tradycyjnych graczy na rynku żywności i napojów. Coca- Cola doprowadzając do silnego wzrostu organicznego na poziomie o 5% oraz znacznego wzrostu marży udowodniła że doskonale radzi sobie z wschodzącą, dynamiczną konkurencją. Strategia dywersyfikacji produktowej i restrukturyzacji rozlewni okazała się operacyjnie bardzo skuteczna.

  • Najnowsze trendy w obszarze M&A na globalnym rynku FMCG

Wartość fuzji i przejęć w 2018 roku wśród firm zgromadzonych w rankingu FMCG Global 50 spadła o 48% do wysokości 75 Bn USD. Sama liczba transakcji pozostała jednak na stosunkowo wysokim poziomie ( 55 transakcji w 2018 r. vs 60 w 2017 r.). W przeciwieństwie jednak do 2017 roku w 2018 nie było ani jednej spektakularnej transakcji, a wartość tylko jednej transakcji przekroczyła 10 Bn USD.

Główną siłą napędową fuzji i przejęć w 2018 roku było dążenie firm do przesunięcia swoich portfeli w kierunku rynków o szybszym wzroście – 4 najważniejsze akwizycje w 2018 były kierowane tym właśnie motywem. Zmiany w portfelach dokonywane przez wspomniane fuzje i przejęcia w 2018 roku odegrały ważną rolę w przywracaniu organicznych stóp wzrostu.

Dobrym przykładem kategorii produktów o szybkim potencjale wzrostu, w których odnotowano znaczące fuzje i przejęcia w 2018 roku, jest rynek kawy i rynek zdrowia (Consumer Health).Na rynek kawy premium, który dotychczas poprzez większość transakcji konsolidowało dwóch graczy, tj. Nestle i JAB, ze znacznym impetem wkroczyła Coca Cola, przejmując Costa Coffee.  W branży Consumer Healthcare od jakiegoś czasu obserwuje się zjawisko odchodzenia firm farmaceutycznych od linii biznesowych typu Consumer Health na rzecz koncentracji na rynku leków, gdzie ich wiedza specjalistyczna i technologia stanowi o przewadze konkurencyjnej. Jednocześnie potencjał wzrostu branży Consumer Health przyciąga największych graczy FMCG, którzy posiadają zarówno wiedzę, kompetencje oraz zasoby do budowania marek i wprowadzania ich na rynek. Zjawisko to potwierdzają największe akwizycje topowych graczy rankingu FMCG Global 50 w  2018 roku. Tak właśnie, Unilever przejął część oddziału Consumer Healthcare w GSK, a P&G wykupił oddział Consumer Healthcare w firmie Merck.

Ranking FMCG Global 50 2018

Rank

Change
201
8/17

Company

Country

Grocery Sales

In million USD
in 201
81

% Change in Local
Currency Sales ‘1
8 vs ‘172

1

 

NESTLE AG

Switzerland

$93,400

2.1%

2

 

PROCTER & GAMBLE

US

$66,335

2.8%

3

 

PEPSICO

US

$64,661

1.8%

4

 

UNILEVER

UK/Netherlands

$60,120

-5.1%

5

 

AB INBEV

Belgium

$54,619

-3.2%

6

 

JBS

Brazil

$49,044

12.4%

7

 

TYSON FOODS

US

$40,052

4.7%

8

 

+6

BRITISH AMERICAN TOBACCO P.L.C

UK

$32,656

25.2%

9

 

-1

COCA-COLA COMPANY (THE)

US

$31,856

-10.0%

10

 

L’OREAL

France

$31,766

3.5%

11

 

-2

PHILLIP MORIS INTERNATIONAL

US

$29,625

3.1%

12

 

-1

DANONE

France

$29,070

-0.6%

13

 

+2

HEINEKEN HOLDING

Netherlands

$26,499

4.0%

14

 

-2

KRAFT HEINZ

US

$26,259

0.7%

15

 

-2

MONDELEZ

US

$25,938

0.2%

16

 

ARCHER DANIELS MIDLAND

US

$24,831

10.9%

17

 

WH GROUP

China

$21,283

-0.1%

18

 

+1

SUNTORY

Japan

$20,383

4.3%

19

 

-1

ALTRIA GROUP

US

$19,513

0.5%

20

 

+2

JAPAN TOBACCO

Japan

$18,974

3.3%

21

 

ASAHI BREWERIES

Japan

$18,765

1.6%

22

 

-2

KIMBERLY CLARK

US

$18,434

0.7%

23

 

+3

RECKITT BENCKISER

UK

$16,796

10.0%

24

 

+1

DIAGEO

UK

$16,148

0.9%

25

 

-2

GENERAL MILLS

US

$15,740

0.8%

26

 

-2

COLGATE PALMOLIVE

US

$15,544

0.6%

27

 

+1

GRUPO BIMBO

Mexico

$14,993

7.8%

28

 

-1

JOHNSON & JOHNSON

US

$13,853

1.8%

29

 

+1

ESTEE LAUDER COMPANIES (THE)

US

$13,616

15.8%

30

 

-1

ESSITY (Originally called SCA before 2017)

Sweden

$13,614

8.4%

31

 

+1

LVMH

France

$13,249

5.6%

32

 

-1

KELLOGG COMPANY

US

$12,312

6.0%

33

 

HENKEL

Germany

$12,228

-1.4%

34

 

+9

YILI GROUP

China

$11,891

17.8%

35

 

+1

KIRIN BEWERIES

Japan

$11,748

5.7%

36

 

-2

ROYAL FRIESLANDCAMPINA

Netherlands

$11,563

-4.1%

37

 

+1

NIPPON MEAT PACKERS

Japan

$11,494

5.6%

38

 

-1

KAO

Japan

$10,824

-1.7%

39

 

+2

BUNGE LIMITED

Bermuda

$10,820

12.8%

40

 

-5

MOLSON COORS BREWING COMPANY

US

$10,770

-2.1%

41

 

-2

PERNOD RICARD SA

France

$10,598

-0.3%

42

 

+4

MENGNIU DAIRY

China

$10,420

14.7%

43

 

-3

IMPERIAL TOBACCO

UK

$10,347

-0.8%

44

 

-2

ARLA FOODS A.M.B.A

Denmark

$10,301

-1.1%

45

 

CARLSBERG

Denmark

$9,891

3.0%

46

 

+12

KWEICHOW MOUTAI

China

$9,813

25.4%

47

 

+2

SHISEIDO

Japan

$9,657

9.2%

48

 

-4

HORMEL FOODS

US

$9,546

4.1%

49

 

+1

TINGYI

China

$9,064

3.0%

50

 

-2

YAMAZAKI BAKING

Japan

$8,973

0.9%

O raporcie FMCG Global 50

Raport FMCG Global 50 to coroczne opracowanie międzynarodowej firmy doradczej OC&C Strategy Consultants, które prezentuje listę 50 największych firm FMCG na świecie. Raport jest jednym z najważniejszych dokumentów podsumowujących najbardziej aktualne zjawiska i trendy na globalnym rynku konsumenckim, ciesząc się dużym autorytetem w branży konsumenckiej oraz Private Equity. W tym roku mamy do czynienie z 17 edycją rankingu. Raport porządkuje gigantów z branży FMCG według przychodów, a następnie poddaje ich ocenie na podstawie szerszych wskaźników wzrostu.

O OC&C Strategy Consultants

Międzynarodowa firma doradcza z centralą w Londynie, która od ponad 30 lat doradza wiodącym firmom z branży consumer, retail i TMT w tworzeniu wygrywających strategii rynkowych. OC&C aktywnie wpiera fundusze z sektora Private Equity w największych transakcjach rynkowych we wspomnianych branżach.

Szczegółowe informacje o OC&C Strategy Consultants dostępne pod adresem: http://www.occstrategy.com

Informacje kontaktowe:

Anna Sierakowska
Marketing Manager
E-mail: anna.sierakowska@occstrategy.com
tel. 885 851 183

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *