Marketing e-commerce to proces zwiększania sprzedaży poprzez zwiększanie świadomości na temat marki i oferty produktów sklepu internetowego. Marketing internetowy w e-commerce działa na tradycyjnych zasadach marketingowych, ale oferta dociera do Klienta za pomocą różnych źródeł. E-marketing opiera się na danych i analityce.

E-commerce marketing można podzielić na dwie ogólne inicjatywy: zwiększanie ruchu w witrynie i optymalizacja UX (doświadczenie użytkownika) w celu zwiększenia konwersji. Oba są kluczowymi elementami strategii marketingowej e-commerce oraz pomagają w rozwijaniu biznesu online, dlatego należy je traktować jako równie niezbędne.

Aby lepiej zrozumieć podstawy marketingu e-commerce należy zacząć od solidnej podstawy powszechnie używanych terminów.

Kanały marketingowe w e-commerce:

1. Reklamy Google Ads (Adwords)

Prowadzenie skutecznej kampanii Adwords polega na strategicznym ustalaniu stawek za słowa kluczowe lub frazy używane w tworzonych reklamach. Reklamy będą wyświetlane powyżej lub poniżej bezpłatnych wyników bezpłatnych wyników wyszukiwania, a wyższe stawki uzyskają najwyższą pozycję. Wyszukiwarki (np. Google) uzyskują przychód z każdego kliknięcia, a wyświetlenia są określane na podstawie zapytania użytkownika.

Najbardziej popularnym typem reklamy dla sklepów e-commerce jest reklama PLA (Product Listing Shopping) czyli reklama produktowa, której przykład został pokazany poniżej.

Przykład:

2. Marketing w wyszukiwarkach (SEM)

Często używany jako jako synonim reklamy Adwords, SEM odnosi się do płatnych kampanii reklamowych. Ten wieloaspektowy termin jest używany przez wielu marketingowców do opisania wszystkich płatnych i organicznych wysiłków. Czasem jest również używany do opisywania działań na platformie Google Ads i płatnych platformach w innych wyszukiwarkach, takich jak Bing.

 

3. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO – pozycjonowanie)

W przeciwieństwie do opisanych powyżej płatnych metod reklamowych, ruch SEO generuje bezpłatne, „organiczne” wyniki w wyszukiwarkach takich jak Google czy Yahoo. Dobrze wykonane SEO łączy w sobie zgodność z najlepszymi praktykami na poziomie produktu w połączeniu z tworzeniem treści, linkami do stron internetowych, zaangażowaniem w media społecznościowe i wieloma innymi czynnikami branymi pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarek. Pozycjonowanie i optymalizacja sklepów wydaje się być najważniejszym działaniem, które podejmuje się w celu zwiększenia ruchu na stronie.

Przykład działań pozycjonerskich w organicznych wyszukiwaniach Google

4. Reklama graficzna

Reklamy displayowe to banery, paski boczne i inne reklamy głównie wizualne, które pojawiają się na innych stronach internetowych. Reklamy displayowe są wyświetlane przez sieci reklamowe, takie jak sieć Google.

Reklamy graficzne są również tworzone we wspomnianym wcześniej Google Ads. Tam możemy zastosować kampanię skierowaną na konkretnego użytkownika, w ustalonym przez nas wieku, rejonie, czy płci. Dodatkowo Google Ads umożliwia nam wprowadzenie remarketingu, czyli tzw. reklam śledzących. Użytkownikowi, który wcześniej odwiedził jakąś stronę czy produkt, będzie pokazywała się na innych stronach reklama związana z wcześniej odwiedzoną stroną czy produktem.

Przykład z Onet.pl

5. Marketing Afiliacyjny

Marketing Afiliacyjny (partnerski) to popularna taktyka, która zwiększa sprzedaż i generuje znaczne dochody online. Niezwykle korzystny zarówno dla  sklepów e-commerce (reklamodawców) i marketerów (wydawców). W samych Stanach Zjednoczonych 81% firm (reklamodawców) i 84% wydawców wykorzystuje siłę marketingu afiliacyjnego, a statystyki nadal rosną. W Polsce popularne sieci affiliacyjne to: TradeDoubler (międzynarodowa sieć), TradeTracker (międzynarodowa sieć) czy WebePartners (e-commerce).

6. E-mail marketing

E-mail marketing jest używany do wysyłki newsletterów, remarketingu, ofert i automatycznych e-maili do  aktualnych, potencjalnych i byłych klientów. W Polsce działa kilka firm, najpopularniejsze to: Freshmail, Redlink, czy Sare.

7. Influencer marketing

Influencer marketing wykorzystuje wiarygodność i zasięg wpływowych ludzi.  Mogą to być blogerzy, osoby z mediów społecznościowych, znane osobistości lub dowolne osoby. Influencer poleca produkt czy usługę reklamodawcy. Główne media za pomocą których Influencerzy opowiadają o reklamodawcy to YouTube lub blogi.

Znajomość najnowszych trendów branżowych jest nieunikniona, jeśli chcemy zapewnić udaną strategię marketingową e-commerce. Wszystkie branże ewoluują, a marketing internetowy ma tendencję do podwajania prędkości w swoim rozwoju, co sprawia, że niezbędne jest odpowiednie dostosowanie planu marketingowego e-commerce. Wyszukiwarki i platformy reklamowe stale zmieniają swoje wymagania, reguły i algorytmy, które określają wyniki – dlatego ważne jest, aby pamiętać o wszelkich większych aktualizacjach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *