Jak samodzielnie wydać książkę? Oto kilka cennych porad!
Moment wydania pierwszej książki jest jedną z najważniejszych chwil w życiu każdego twórcy. Niestety podpisanie kontraktu z dużym wydawnictwem jest często poza zasięgiem początkującego autora. Dlatego dziś opowiemy więcej o samodzielnym wydawaniu książek – na co zwrócić uwagę i z jakimi kosztami się liczyć? Sprawdźmy!
Samodzielne wydanie książki
Możliwość podpisania kontraktu z dużym wydawnictwem jest zazwyczaj zarezerwowana dla znanych autorów. Bez posiadania ugruntowanej pozycji na rynku i dużego grona odbiorców, ciężko jest przekonać wydawnictwo do podjęcia inwestycji w postaci opłacenia wydruku, działań promocyjnych oraz pokryciu wielu innych wydatków związanych z wydaniem książki. Dlatego wielu początkujących autorów zaczyna karierę literacką od samodzielnego wydania książki. Jeżeli dobrze pokierujesz premierą swojego pierwszego dzieła, to całkiem niewykluczone, że w przyszłości nie będziesz potrzebował wsparcia wydawnictwa. Z pewnością dobre poprowadzenie działań promocyjnych własnej książki pozwoli Ci na wyrobienie lepszej pozycji negocjacyjnej, jeżeli jednak zdecydujesz się wydać kolejne książki za pośrednictwem któregoś ze znanych wydawnictw.
Jak samemu wydać książkę?
Na pytanie jak samodzielnie wydać książkę nie są co najmniej dwie odpowiedzi i kilka pośrednich. W największym uproszczeniu można to zrobić taniej lub drożej. W wersji tańszej sami zajmiemy się korektą i wykonaniem oprawy graficznej naszej książki. W wersji droższej korektę wykona dla nas fachowy korektor, a oprawę graficzną przygotuje nam grafik. W naszej gestii pozostaje jeszcze przygotowanie książki do druku – to już polecamy pozostawić fachowcowi. Następna sprawa to sam druk – jego koszt uzależniony jest od wielu zmiennych takich jak format książki czy grubość okładki. Orientacyjnie, jest to 15 do 30 zł przy nakładzie poniżej 1000 szt. i 3 do 10 zł przy nakładach przekraczających 1000 sztuk.
Jak promować własną książkę?
Promocja jest kluczowym elementem całej operacji pod tytułem „samodzielnie wydam książkę”. Dlatego do kwestii promocji należy podejść poważnie i rozpocząć odpowiednie działania najpóźniej na etapie korekty książki. Żyjemy w dobie mediów społecznościowych, a internet jest globalną wioską i doskonałym źródłem taniej, lub ramowej promocji. Jako autor musisz się reklamować siebie i swoją twórczość. Możesz na przykład podjąć współpracę z kanałami o ciekawej tematyce i opowiedzieć o swojej książce. Możesz także obdarować kilku influencerów swoim dziełem w zamian za to, że opowiedzą o nim na swoim kanale czy podzielą się opinią na profilu społecznościowym. Dobrą praktyką jest również organizacja spotkań promocyjnych w zaprzyjaźnionej bibliotece czy księgarni. Mamy nadzieję, że tymi informacjami zainspirowaliśmy do działania wszystkich twórców przymierzających się do wydania książki – to droga trudna i wyboista, ale warta poświęcenia!