Strategię można w skrócie zdefiniować jako plan przedsiębiorstwa, wyrażający jego długoterminowe cele, odpowiadające ogólnym kierunkom jego działania. Brzmi jak coś, co dotyczy każdej firmy, ale czy tak jest w rzeczywistości?
Wiele firm z powodzeniem utrzymuje się na rynku mimo braku strategii. Wydaje się jednak, że określenie konkretnych celów to dobry sposób na okiełznanie chaosu i ukierunkowanie zarówno zarządu, jak i pracowników na najbliższe lata. To dzięki strategii firma może wykorzystać swoje szanse na rozwój, przegonić konkurencję i osiągnąć dobre wyniki.

Co powinna zawierać dobra strategia?

Według Krzysztofa Obłoja, teoretyka zarządzania, rzetelnie przygotowana strategia to dokument, w którym określa się m.in. misję firmy (zamierzenia i aspiracje organizacji), domenę działania (określenie rynków zbytu i sposobu dystrybucji dóbr i usług), przewagę strategiczną, cele strategiczne oraz funkcjonalny program działania (plan opracowany w celu wdrożenia strategii w codziennej rzeczywistości organizacji). To tylko ogólne zalecenia, ale dobra strategia powinna być przede wszystkim dopasowana do danej firmy, uwzględniać jej słabe i mocne strony oraz realne szanse na osiągnięcie założonych celów. Nie należy też zapominać o określeniu wizji firmy, czyli kierunku, w którym będzie zmierzać organizacja.

Czy strategia pomoże każdemu?

Oczywiście w opracowanie spójnej i efektywnej strategii marketingowej trzeba włożyć sporo czasu i wysiłku. Zapewne z tego powodu wiele przedsiębiorstw z niej rezygnuje i zdaje się na spontaniczne działania. Warto jednak uświadomić sobie, że nawet najbogatsza firma bez strategii będzie działała gorzej niż jej rynkowy odpowiednik, który taki plan przygotuje. Dobrze zaplanowana – ale i realizowana w praktyce! – strategia pomoże skupić się na mocnych stronach firmy, tak aby je wykorzystać do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej, a także pomoże uniknąć zagrożeń wynikających ze słabych stron przedsiębiorstwa. Eksperci zauważają też, że tego typu dokument ułatwia komunikację z klientami i partnerami biznesowymi i czyni ją efektywną, a także wskazuje najlepsze sposoby promocji firmy. Wszystko to wpływa na zwiększenie sprzedaży produktów bądź usług i pomaga tworzyć rozpoznawalność marki, a przecież o to chodzi każdej firmie.

Artykuł powstał przy współpracy z Tango – Agencja Brandingowa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *