Opakowania spożywcze przechodzą nieustającą ewolucję. Projektanci szybko reagują na nowe potrzeby płynące z rynku i na wymagania klientów, dlatego konstrukcje, materiały i oprawa graficzna dynamicznie się zmieniają. Jakie wobec tego są najnowsze trendy w projektowaniu opakowań spożywczych?

Opakowania eko

Kierunkiem, który od kilku lat zyskuje na znaczeniu, jest ekologia, podkreślana przez producentów i projektantów opakowań w dwójnasób. Z jednej strony dąży się do tego, aby opakowania na żywność były – najlepiej w pełni – biodegradowalne, co jest odpowiedzią na problemy z zanieczyszczeniem naszej planety. Z drugiej strony coraz częściej dba się o to, aby dzięki odpowiedniej konstrukcji pomagały zmniejszać problem marnowania żywności. Dlatego w naszych sklepach na stałe zagościły opakowania, które przedłużają świeżość produktu lub zwiększają jego bezpieczeństwo podczas transportu. Prym wiodą tu inteligentne etykiety wskazujące po otwarciu, jak długo produkt będzie zdatny do spożycia, oraz opakowania aktywne, zawierające m.in. pochłaniacze tlenowe.

Convenience dla pracusiów

Pozostając przy konstrukcji, warto wspomnieć także o kolejnym trendzie – wygodzie. Zabiegani i zapracowani konsumenci potrzebują produktów spożywczych, które można łatwo otworzyć i zamknąć, a także szybko podgrzać (najlepiej bez przekładania do naczyń). Opakowania typu convenience kryją małe porcje, które można zjeść na raz, nawet bez robienia sobie przerwy w pracy. Ich producenci zdają sobie sprawę, że we współcześnie szybko żyjącym świecie taka oszczędność czasu jest nie do przecenienia.

Urzekająca prostota

Trendem graficznie nawiązującym do nurtu eko jest minimalizm, który paradoksalnie, mimo swojej skromności, pozwala się wyróżnić w morzu niekiedy przesadnie ozdobnych opakowań. Gładka powierzchnia papieru (często uzyskiwana dzięki modnej folii soft touch), połączona ze stonowanymi kolorami przywodzącymi na myśl naturę i oszczędną grafiką wywołuje przyjemne skojarzenia i coraz częściej urzeka konsumentów zmęczonych przerostem formy nad treścią.

Personalizowane etykiety dla indywidualistów i nie tylko

Trendem, który już kolejny rok cieszy się powodzeniem, jest personalizacja. Etykiety z imionami na butelkach pewnego znanego napoju czy opakowanie czekoladek z naszym zdjęciem to atrakcje wciąż chętnie widziane przez konsumentów. Wiąże się z nimi rosnąca rola druku cyfrowego, pozwalającego „wyczarowywać” nawet najbardziej zindywidualizowane opakowania i etykiety.

Liczy się zdanie konsumenta

O trendach w opakowaniach spożywczych można by jeszcze dużo napisać, a tymczasem najlepiej zaobserwować je w ich naturalnym środowisku – na półce sklepowej. To, czy obecnie popularne kierunki zostaną z nami na dłużej, czy też okażą się przejściową modą – jak zawsze zweryfikuje rynek i konsumenci.

 

Artykuł powstał przy współpracy z Tango – Agencja Brandingowa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *